Cayman Islander | Diary of a Freelance Programmer traveling the world

Cayman Islander's blog - Diary of Freelance Programmer

Jak zvýšit (neztratit) PageRank stránek aneb z nuly na čtyřku za 2 měsíce

Be the First and Win a fortressJe to dva měsíce, co jsem psal, jak tento blog ztratil Google PageRank 3 a spadnul na takovou tu pěknou nulu. Také jsem zmiňoval, že nějak neprožívám všechna ta umělá čísla, kterými se někdo snaží hodnotit nějaké stránky na Webu.

Pár lidí se mě ale ptalo, jak jsem získal tak rychle PageRank 4 (nebojte, nebude to na dlouho) a to z nuly takový skok, přitom se to stalo mimo pravidelný Google Dance. Zde tedy jen jiný pohled, neboť na toto téma bylo snad napsáno vše možné i nemožné.

Jak ztratit Google PageRank a co vadí vepříkoviNějak neprožívám všechna ta vymyšlená numbers, tj. čísla typu Google PageRank, Alexa Rank, SRankČti více...


Jak lehce ztratit PageRank?

Dle Google je to tím, že někdo prodává a nakupuje linky, aby tak šikulácky obešel Google algoritmus a zvýšil PageRank svých stránek. Problém je ale v tom, že PageRank některé Weby ztrácejí i v případě, že žádné linky neprodávají ani nenakupují a to Google nikdy nikomu nevysvětlil.

Moc pěkně se téma "ztracený" PageRank probírá v komentářích na Google blogu - "Information about buying and selling links that pass PageRank", kde se Mr. Matt Cutts marně snaží argumentovat s pár postiženými. Docela jsem se bavil u některých komentářů, např.:

"We built Google, the webmasters from all over world, not you guys. We feed Google, not you guys. You just found a way to get tons of money from our work. I wonder what's gonna happend one day if let's say 99% of the websites on the internet will add a small code: User-agent: GoogleBot Disallow: * or ...content="noindex, nofollow" for google's bots ...there will be a day sooner rather than later when you'll have nothing to index but a few MFA sites and that day is pretty close."

Google nikdy nemůže poznat placené linky, alespoň mně tedy do účetnictví (zatím) nekouká. Jak je může poznat a odlišit od linků zdarma, které každý umisťuje na stránky, že se mu něco líbí a na nějaké stránky na Webu chce jen upozornit?

Google ani nikdo jiný netuší, zda např. jeden příspěvek od jeho ega, které už sice přestalo blogovat, ale stále bloguje, je nebo není skrytá a placená reklama? Podobně, nejde nijak odhalit žádný prodej linků, který se zabalí do všech těch skrytě placených příspěvků. Když ale někdo použije např. PayPerPost.com portál, tak to už Google umí rozlišit a "některé" stránky penalizuje nebo vyřazuje z indexu ;-)

Proč třeba sám Google nenabídne službu na prodej linků, když mu tak vadí, že je někdo nakupuje, či prodává? Nebo snad v další verzi Web 3.0 nebudeme už vůbec používat hyperlinky, abychom náhodou někoho neurazili a někomu neničili vyhledávací algoritmy?

Co třeba upravit algoritmus a řadit výsledky jen dle obsahu stránek, tj. zrušit to kritérium počtu zpětných linků na stránky?

Zatím to působí ze strany Google jen jako snaha eliminovat prodej linků, neboť se jedná o přímou reklamní konkurenci, která mu užírá stále více z reklamního koláče, když na Adsense reklamy uživatelé již nereagují nebo je blokují, když tedy nepoužívají Google Chrome browser, který blokovat reklamy (záměrně?) neumí. A prachy jsou až na prvním místě, že ;-)


Jak si zvednout PageRank, či jen své ego?

Pominu teď, že Google.com má PageRank 10 jako "správná" ukázka, na čem je založena hodnota tohoto čísla a jako příklad té nejvyšší mety po které máme všichni toužit ;-)

Nejprve si dovolím "kacířskou" myšlenku, že na počtu zpětných linků vůbec nezáleží a je mi jedno, že někdo bude argumentovat veřejným vzorečkem, dle kterého se rank stránek počítá. Když už, tak nezáleží na počtu linků, ale na kvalitě. Základ ale je kvalitní a aktualizovaný Web. Nestačí jen udělat kostru se základními texty, je nutno přinášet pravidelně unikátní obsah, to je základ všeho na Internetu.

Co jsem tedy ve stručnosti udělal, aby PageRank trochu poskočil? Jednoduše, šel jsem na oběd s jedním chalanem z Google a on to za mírný úplateček zařídil :-)

Vtip, samozřejmě. Postupoval jsem jen tak, že jsem zrušil nějaké externí linky a opravil základní chyby, na které upozornily Google Webmaster Tools a které jsem popisoval minule.

Google Webmaster Tools si dělají "kozy"V diagnostice stránek jsou zobrazeny "chyby" dle toho, jakou má zrovna Googlebot náladu.Čti více...


Konkrétní kroky ve stručnosti:

- zrušil jsem linky (+20) na "garbage directories", na které jsem odkazoval v patičce blogu (některé umístění ikonky dokonce povinně vyžadovaly při registraci stránek do jejich adresáře, či katalogu);

- zrušil jsem linky (+30) na blogy na "garbage" doméně typu blog.cz, částečně i bloguje.cz, které jsou zřejmě penalizované za to, co všechno běží bez kontroly na všech sub-doménách (nemluvím teď o tom, že tam je mnoho kvalitních blogů);

- vyřešil jsem univerzálně nastavování META tags (Keywords, Description) pro individuální příspěvky, což není jednoduché nastavit v šabloně na Blogger.com a tím jsem eliminoval část chyb ve Webmaster Tools;

- eliminoval jsem mírně odkazování na "bad neighborhood", což sám Google doporučuje a varuje před tím, že hrozí penalizace při odkazování bez rel="nofollow" v linku.

Takže zjednodušeně, nejde o to, jak získat vyšší PageRank stránek, ale jak nedostat penalizaci, kterou uděluje ďábelský internetový policeman dle pravidel "Don't be evil" a to ať už za chyby na stránkách, či za odkazování na cizí domény.


Důležitější jak PageRank je pozice ve vyhledávačích?

Stále si ale myslím, že na nějakých umělých číslech vůbec nezáleží, alespoň mně ne, kdy bych raději všem doporučoval, ať se soustředí spíše na důležitější věci v podnikání i v životě a neřeší nějaký rank stránek. Je ovšem otázka, o co nám jde a co Web stránkami sledujeme.

Kdo chce jen prodávat domény, či na Web stránkách prodávat reklamní linky nebo obecně reklamu, tak mu na pozici ve vyhledávači asi moc nezáleží a chce mít raději co nejvyšší PageRank.

Jde-li nám spíše o zákazníky, tak záleží na první pozici v různých vyhledávačích na všechna klíčová slova a fráze, které uživatelé hledají a kterým nabízíme své zboží, výrobky, služby nebo informace. O návštěvníky jde v takovém případě až v první řadě a na nějakém umělém ranku stránek opravdu nezáleží.

O tom, jak získat první pozici ve vyhledávačích jsem už kdysi psal a nemá cenu se opakovat ;-)

6 comments :

Anonymní řekl(a)...

"na "garbage" doménách typu blog.cz, bloguje.cz, které jsou zcela určitě penalizované za to, co všechno běží bez kontroly na všech sub-doménách" - teda už je mi to sice osobně jedno, ale docela by mě zajímalo, co že to všechno "běží bez kontroly na subdoménách na bloguje.cz"... ;)

Ale pro jistotu se zeptám: Bez kontroly na tomtéž Bloguje, kde jsem nastavil politiku tak, že blogy jsou po čtyřech měsících neaktivity mazány, takže naprostá většina subdomén jsou opravdu aktivní uživatelé? Na tomtéž Bloguje, které uplatňuje přísnou politiku proti spamlogům? Na tomtéž Bloguje, kde desítky spolusprávců procházejí obsah a navrhují opuštěné / odpadové blogy ke smazání? ;)

Jak říkám: Už to nedělám, už mi to může být jedno, ale tohle jsou věci, co jsem na Bloguje zavedl já, tak mě zajímá, jestli o nich veřejnost ví a vnímá je, nebo jestli to bylo úplně na h*vno a každý stejně automaticky řekne "Bloguje.cz a blog.cz je stejný odpad", jen proto, že v TLD je ten řetězec "blog"... :-/

Zdenek řekl(a)...

OT: Arthur: Mně se líbí bloguje.cz, protože zahrnuje v tld sloveso...

Zdenek řekl(a)...

Btw, Caymane, víš, kdo stojí za deredesem? :) Napovím, někdo s inicály A.S.

Jenom bych ještě zmínil, že na egu už byla ta tisková zpráva uveřejněna víckrát...

Anonymní řekl(a)...

2Arthur: Vůbec jsem nechtěl Bloguje.cz srovnávat s Blog.cz, to je jinačí liga. Taky "garbage" bylo asi trochu silné slovo a týkalo se spíše toho druhého blogu.

Jinak, ta politika na Bloguje.cz vypadá moc pěkně, škoda jen, že o těch pravidlech "veřejnost" neví a nevnímá je, jinak by psala oslavné články a nerýpala by ani náznakově ;-)

Anonymní řekl(a)...

"Co třeba upravit algoritmus a řadit výsledky jen dle obsahu stránek, tj. zrušit to kritérium počtu zpětných linků na stránky?"

Takhle fungovali vyhledavace pred Google. Pak prisel google s pocitanim zpetnych odkazu a udelal s tim diru do sveta. Takze to asi jen tak nezrusi.

Anonymní řekl(a)...

2Cayman: Inu, provozovatel Bloguje spoléhá na to, že veřejnost přijde a se zájmem si přečte o tom, jak Bloguje udržuje relevanci, že nabízí blogování SMSkou, MMSkou, že nabízí blogování na vlastní doméně, že implementuje OpenID pro ověření identity komentátorů a že cojávím ještě! Ale provozovateli je asi žinantní posílat tiskové zprávy a svůj obchodní model založil na přístupu "...budeš-li hodná, najdou tě!"

Prosím, nekomentujme to! ;)

Okomentovat