Cayman Islander | Diary of a Freelance Programmer traveling the world

Cayman Islander's blog - Diary of Freelance Programmer

eBanka má také poplatky zdarma (za zrušení účtu) aneb minuta ticha za eBanku?

Business is businessV rámci úklidu všude, "kam nemůže slunce", viz ten úklid zubů minule, tak dávám do pořádku i peníze, které mám rozprostřené všude možně po českých bankách.

Několik účtů mi spravuje i eBanka, či jak se ta žluto-černá instituce nyní jmenuje, což neumím ani napsat a Rajfka není ale vůbec sexy jméno, když o "design" jde až v první řadě ;-)

Jeden účet mi tam slouží jen jako provozní účet k distribuci peněz na jiné účty. Nikdy jsem neřešil výši poplatků, neboť svého času byla nejlepší bankou, nějakou dobu zabralo nastavení všech těch trvalých a inkasních příkazů na českých i zahraničních účtech, nastavení všech pravidelných plateb v korunách i USD, EUR, či GBP.

V rámci "úklidu" jsem se ale rozhodl trochu optimalizovat zbytečné náklady a zrušit účet v eBance pro české platby, kdy si nechám jen jeden extra účet pro příjem i zasílání zahraničních plateb. V tom je totiž eBanka naprosto bez konkurence, když zohledním kvalitu a zabezpečení internetového bankovnictví.


Jak jsem rušil účet u eBanky...

I když eBanka, či spíše eKonto u té žluto-černé instituce, je bezkonkurenčně nejkvalitnější internetový účet současnosti (zabezpečení, kvalita a rozsah všech možných služeb, včetně více měn na účtě, termínovaných vkladů v jiných měnách, rychlosti transakcí), tak přeci jen platit za vedení účtu měsíčně 350,- Kč mi připadalo trochu nesmyslné.

K tomu ještě veškeré ty poplatky za platby, nastavení a změny,...

Došla mi tedy trpělivost, neboť vidím, že bankovní trh v ČR není ani náhodou ochoten a schopen reagovat na ty progresivní štiky na trhu, co nabízejí třeba vedení účtu zdarma a k tomu nulové poplatky za všechny další služby a nastavení.

Začal jsem tedy přes Internet "čistit účet" a chtěl nejprve zrušit všechny trvalé příkazy a nastavená inkasa. Ha, první zrušené inkaso provedeno a hned naskočil poplatek 30,- Kč. Se asi picnu! No nic, nechám všechno nastaveno a jen zítra zruším kompletně účet. Tak budou automaticky zrušeny i všechny příkazy a inkasa - snad bez poplatků ;-)

Převedl jsem tedy skoro všechny peníze jinam (něco nechal na poslední poplatky) a objednal se do domovské pobočky eBanky, abych zrušil jeden účet. Moc pěkná návštěva a s bankéřkou jsme se pěkně nasmáli.

eBanka - Bankovní elektronický klíčZrušení účtu je prý zdarma (automaticky se tak zdarma ruší i veškerá nastavení plateb), jako důvod uvádím "vysoké poplatky za vedení účtu", aby bankovní analytici měli nad čím přemýšlet. Loučím se i s dlouholetým přítelem, elektronickým klíčem s logem Expandia banky (další účty obsluhuji již jen přes mobilní klíč).

Na závěr, po vyřízení všech papírů, se ptám své osobní bankéřky, proč nemají ty poplatky "zdarma" (za zrušení účtu) v reklamě. Smích. Doplňuji tedy otázkou, zda nabízejí provizi, když jim přivedu další zákazníky (na zrušení účtu). Smích.

Tak se loučíme v bujaré náladě a já přeji hodně spokojených klientů (s poplatky).


Jak jsem podlehl kouzlu mBank...

Již delší dobu sleduji, s jakým úspěchem začala mBank nabízet své bankovní služby zdarma, ale stále jsem odkládal tu "optimalizaci" nákladů na provoz bankovních transakcí. Po zrušení jednoho z ůčtů v eBance jsem si ale řekl, že sympatickou mBank je nutno podpořit.

Takže v noci vyplňuji online žádost o zřízení účtu v mBank, ráno na pobočce podepisuji smlouvy a doma aktivuji účet. Za dva dny dostávám poštou kartu s delfínem, kdy už jen ta rychlost a profesionalita mě přesvědčuje, že jsem zvolil správně.

mBank sice nemá IBAN a neumí (zatím) mezinárodní převody, ale na české platby, platby kartou, příp. přes PayPal, je dokonalá, takže převádím pár tisíc na eMax účet a nějaký základ na provozní mKonto, vědom si toho, že pojištění všech vkladů je ze zákona 200 tisíc (kdo ví, důvěřuj, ale buď opatrný).

Během pár minut nastavuji všechny potřebné trvalé platby a všechna inkasa, jak byly původně v eBance. Ještě pár telefonátů do UPC, O2, T-Mobile, KB, spořitelny, ať vše funguje hned od příštího měsíce.

Rychlé, bezkonkurenční a "mám to zadarmo" :-)


Rozhýbá mBank bankovní trh v ČR?

Bojím se, že moc ne, neboť v zatuchlém bankovním sektoru v ČR bude ještě dlouho trvat (několik generací), než staré struktury odejdou a dojde k radikálnějším změnám.

Jak se "rozhýbala" situace na telekomunikačním trhu, když uživatelé začali hromadně rušit pevné přípojky od Telecomu po nástupu mobilních operátorů? Nic moc. Telecom se spojil s Eurotelem, přišla O2 Telefonica a firma se začala "pakovat" na něčem jiném.

Možná, když více klientů ostatních bank "s poplatky" začne hromadně rušit účty a přecházet do jiných bank, tak by se mohlo něco změnit, ale tolik nás zase nebude. Vždyť i já stále vlastním několik účtů u jiných bank, včetně eBanky, ať se teď jmenuje jakkoliv, a neuvažuji o jejich zrušení (už jen ten chybějí IBAN u mBank je překážkou).

Každopádně, fandím mBank, ze které mám stejně dobrý pocit jako kdysi, když jsem nadšeně zakládal svůj první účet u Expandie (eBanka), což byla první skutečná internetová banka, které zde rozhýbala internetové bankovnictví a která dodnes vlastní technologicky nejkvalitnější produkt ;-)

13 comments :

Anonymní řekl(a)...

Dalsi alternativa je FIO (zatim druzstevni zalozna, ale jiz brzy by se melo zmenit na banku - mimochodem instituce co zavedla jako prvni internetove bankovnictvi - driv nez Expandia). Internetove bankovnictvi maji propracovanejsi a vetsi mnozstvi sluzeb. Kombinaci obou (pripade jeste s ING kontem) lze ziskat velmi dobre portfolio "bankovnich sluzeb" plne zdarma. Jen ty prevody do zahranici zatim chybi :-(

Cayman řekl(a)...

Jj, o FIO jsem také slyšel a znám pár spokojených klientů. Proč ne, fandím všem, co dělají něco jinak a lépe jak všechny ty molochy kolem.

Anonymní řekl(a)...

Souhlasím, že eBanka má nejlepší "internetové bankovnictví". Byla opravdu první bankou, to FIO ještě stále není banka.

Kdo neměl nikdy účet u eBanky, tak asi nikdy nepochopí, jak má vypadat opravdová, kvalitně zabezpečená bankovní aplikace. Všechno kolem jsou jen takové úsměvné pokusy, jak dohnat eBanku.

Na druhé straně, mBanka u mě zatím moc sympatií nevzbuzuje a tak moc bych nejásal. Nemají ani pořádnou licenci a uvidíme, jak dlouho bude trvat, než zdraží a zavedou nějaké poplatky.

Anonymní řekl(a)...

IBAN by, tuším, měl u mBank fungovat. Nejen na mFóru se objevilo několik úspěšných testů, tak doporučuju také např. s malou částkou vyzkoušet, mohlo by to stát za to... Já jsem zatím nezkoušel, nemám potřebu.
Svůj IBAN můžeš zjistit např. pomocí nástroje na http://www.cnb.cz/cs/platebni_styk/iban/iban.html

Anonymní řekl(a)...

Tak to te vitam do rad mBank klientu :) Jsem u nich ze stejneho duvodu jako ty, holt bez podpory neni revoluce...

Anonymní řekl(a)...

Sám mám už z doby studií konto pouze Český spořitelny (poplatky cca 100,- měsíčně), ale už delší dobu pokukuju po něčem jiným, docela důležitý jsou pro mě bankomaty a ty ma ČS opravdu všude, eBanka málo, co mBank? Nebo jak se zpoplatňují výběry z bankomatů jiných bank?

Anonymní řekl(a)...

Také jsem utekl z eBanky k mBank a zatím jsem s jejich službami velmi spokojen...

Cayman řekl(a)...

Paolo, u mBank jsou 3 výběry z bankomatů v ČR zdarma, každý další za 19,- Kč (předpokládám, že to jsou výběry z jakéhokoliv bankomatu), v zahraničí jsou všechny výběry zdarma.

Anonymní řekl(a)...

Moc bych nejasal nad bankou, ktera nedela mezinarodni prevody a uz vubec ne nad bankou, ktera neni ani vlastne bankou. Ovsem ty poplatky v ceskych bankach jsou opravdu silene, takze chapu, ze je snaha usetrit. V USA neplatime vetsinou nikde nic. Ale zase americkou specialitou je propadnuti zustatku na uctu ve prospech statu, pokud na nem neprobehne behem tri let zadna transakce.

Anonymní řekl(a)...

Já také moc "nejásám", ale banka to je, jen (zatím) neumí přímé mezinárodní převody, což se dá řešit platbou přes kartu nebo napojením účtu na PayPal.

Jen na vysvětlenou, mBank patří do skupiny Commerzbank, která je "druhou největší bankou v Německu a jednou z největších v Evropě".

Mimochodem, na mezinárodní převody mám i jiné účty a jeden i v US, takže mBank mi bude sloužit jen na správu všech provozních nákladů v ČR, o což se díky inkasním a trv. příkazům nemusím vůbec starat. A to vše zdarma :-)

Anonymní řekl(a)...

mBank už má delší dobu... bylo to nové a navíc zadarmo, tak bylo potřeba to vyzkoušet :-)

Teď zavedli ty mPeníze, což je jen honosně pojmenovaná služba on-line plateb, které má eBanka už roky. Tím nechci mPeníze nějak znevažovat, naopak! Dodnes jsem nepochopil, proč to dávno nezavedly další banky. Účet v eBance jsem nikdy neměl, protože mi vždycky připadala předražená (vedení je sice zdarma, ale když člověk spočítal všechno ostatní, tak mi to vždycky eBanka vycházela zdaleka nejdražší). Takže mám radost, že už to konečně umí i mBank a doufám že se mPeníze u obchodníků rozšíří stejně jako on-line platby eBanky.

Anonymní řekl(a)...

Presne tak. Mam eBanku kvuli zahranicnim platbam, ale ty poplatky, to je absolutni drzost. mBank by mela zahranicni platby podporovat nekdy v druhe polovine roku, aspon mi to Adam Zbiejczuk rikal na Techcrunch srazu ... jak to bude, tak se na eBanku vykaslu. Skoda ji :/

Anonymní řekl(a)...

Ja byl jeden z prvnich klientu expandia banky (ebanka) A celkem jsem byl spokojeny. Hlavne ta rychlost prevodu penez a naklady nebyli az zase tak velke. Ted je ale ebanka pod Rajfkou (tez me neskutecne ser..... ten nazev, ktery neumim ani napsat a asi by clovek nemel mit banku jejiz nazev neumi ani napsat). A mam pocit, ze to jde do sipku. Za posledni rok ci dva bych rekl ze zdrazili. Tez jsem si myslel a vsude to tvrdil, ze neuctuje poplatky za prijem platby. Dokud jsem si to netest posledni mesic. Ma poplatky. Za prichozi platby mi strhnou penize a to dokonce svete div se, ikdyz presunu penize z jednoho meho uctu na druhy (mam tam 3 ucty a vsechny jsou pod jednim jmenem). To uz je podle me dost velka drzost. To ma byt jako ze trest za to ze do banky privedu penize, na kterych banka dal vydelava? Je to jako by jste museli cast vyplaty vratit zamestnavateli jako podekovani ze u nej muzete delat. Navic jsme zjistil, ze kdyz jsem ze sveho uctu prevedl penize na jiny svuj ucet v ebance v sobotu, cela transakce se provedla az v pondeli. To uz me dost nasr... , takove to u ebanky pred Rajfkou nebylo. Takze vazne uvazuji o odchodu. mBank me laka, ale je to tam nejak slozite s plat. kartou. Respektive prevodem men, protoze prevody se delaji vsechny dle eura. Takze kupujete-li neco za USD tak se castka prevede nejprve na eura a pak teprve na czk aby jste vedeli ze kolik vlastne v czk zaplatite. Prijde mi to dost zmatena a buh vi, jestli to nakonec neni drazsi nez primi prepocet.

Cayman: jak se da zalozit ucet u banky v USA? A nelze treba mit treba ucet v USA v bance ktera by byla i tady v CR a prevody men a pene by se tak deli jako by v ramci jednoho uctu bez nebo s min. poplatky. Tedy jestli nejaka banka neco takoveho nabizi vubec.

Okomentovat