Cayman Islander | Diary of a Freelance Programmer traveling the world

Cayman Islander's blog - Diary of Freelance Programmer

Poturčenec lepší Turka aneb jak se u nás projevuje národní hrdost

Time for GuinnessTímto příspěvkem určitě hodně čtenářů naštvu, minimálně pár kamarádů, co včera chodili pomalovaní trikolórou a lámali pivka u velkoplošné obrazovky, že Bobe, Dušane ;-)

Nedá mi to, neboť se mi líbí ta parafráze rčení v titulku a musím se o tom zmínit, neboť jsem dnes vyslechl zase plno chytrých řečí ve stylu novinových titulků z minulého týdne: "Prohráli, ale zlepšili se!", kdy včerejší prohra je ospravedlňována deštěm, smůlou, špatným rozhodčím, či příliš zelenou trávou.

Je to prostě klasika, neboť národní hrdost se u nás projevuje jen několikrát do roka a to vždy, když je nějaké mistrovství něčeho v něčem. To se pak všude po hospodách a náměstích zpívají národní písně, vyvěšují vlajky, nosí se kopie národních dresů a hajluje volá se sláva hrdinům dne - fotbalistům nebo hokejistům.

Když tým vyhraje, je očekáván na letišti s fanfárami, doprovázen Prahou a oslavován ještě několik týdnů. Když ale dostaneme klepec a vypadneme hned v základní skupině, tak kde je nějaká národní hrdost? Vlajky mizí z měst, hrdinové se ztrácejí v temných uličkách Stínadel a fanoušci si hledají další hrdiny.


Kdo jsou ti praví hrdinové a proč nemám rád fotbal?

Nemám rád vrcholový sport obecně, neboť to již dlouho není žádný sport, ale vše se točí jen kolem peněz. U čutálistů je to ještě doplněno tou ztrátou mozkových buněk, která ověřeně vzniká při dlouhodobém tréninku hlaviček, tj. balón vytrvale narážející do lebky způsobuje pomalé odumírání buněk v mozku.

Nelíbí se mi tedy to přehnané zbožňování sportovců, které u mnoha lidí nahrazuje víru ve vlastní schopnosti a všechny ty oslavy případných sportovních úspěchů fungují jen jako berlička a léčba komplexů.

Co takhle, kdybychom byli hrdí na úspěchy české vědy, oslavovali české vynálezy a techniku, úspěchy v hudbě, kultuře a umění, všímali si úspěchů českého lékařství, např. unikátních transplantací, které provádějí špičkoví lékaři za průměrnou mzdu?

Já vím, hospoda, kde by se místo piva a fotbalu (hokeje) servírovala třeba Kolalokova limonáda a na plátně promítal dokument o úspěchu české vědy, by asi zela prázdnotou ;-)

To je ale ta správná ukázka, jak se projevuje národní hrdost, či chcete-li kultura národa. To je to, o čem bychom měli přemýšlet, když koukáme na čutálisty, lámeme pivka a nadáváme na politiku!

Mimochodem, ten slavný turnaj šel úplně mimo mě, vůbec jsem ho nesledoval. Jen včera jsem náhodně mrknul na TV na těch posledních 15 minut (bez Rodena). To bylo v době, kdy jsme vedli 2:0, takže jsem logicky začal fandit Turkům, aby se necítili hloupě se všemi těmi českými celebritami na trávníku.

A jak to pěkně dopadlo, že? Sláva Turecku za skvělý výkon a čest všem poraženým :-)

21 comments :

Anonymní řekl(a)...

Docela souhlasím. Taky už sporty nesleduju, na světě jsou mnohem zajímavější věci, než jen tak řvát s davem v přeplněné hospodě. Ale taky jsem kritizován :(

forest řekl(a)...

Nezbývá mi než souhlasit. Alespoň ten fotbalový humbuk se ukončil co nejdřív.

JiriK řekl(a)...

Krásná na fotbalu je jeho univerzálnost. Člověk v něm může najít společné téma ke konverzaci jak v hospodě v srdci Česka, pubu v Midlands, pařížské kavárně, nebo restauraci přes Zlatý roh s výhledem na starý Istanbul. Všude vládne stejná vášeň pro tuto hru a stejně všude funguje i toto „sportovní vlastenectví“. Osobně mě sice nechávají tyto turnaje chladným, o to více se ale stávám každý týden o víkendu, na pár hodin, šíleným vyznavačem svých klubových barev. Fotbal je prostě krásná a krutá hra, ale svět by bez ní byl chudší o krásnou společnou zkušenost.

Anonymní řekl(a)...

Šport mám rád. Rád si zabehám, rád si zahrám futbal aj hokej. Rád si zaplávam, rád sa potápam, rád bajkujem. A to je šport ktorý sa dá žiť. Ľudia zabudli na to že život sa dá aj žiť. Zabudli na to že život sa neodohráva na obrazovke. Pozerajú sa okom kamery na iných ľudí a myslia si že žijú ich životy.

Anonymní řekl(a)...

Hezký názor Caymane,souhlasím.
nicméně je potřeba si uvědomit, že většina bude vždy průměr a ten potřebuje "chléb a hry". To platilo už ve starém Římě.
Pozitivní také je to, že je vždy nutná vrstva průměrných aby jedinci, kteří jsou ambicióznější, měli šanci vyniknout.

Anonymní řekl(a)...

Jak kdysi pronesl můj skvělý učitel dějepisu:

Nechápu ty dementy, co pomalovaní řvou „Kdo neskáče, není Čech“. Vždyť ti hráči tu ani nežijou a nevydělávají české peníze. Jediné, co je pojí s Českou republikou je to, že se tu kdysi narodili… :-)

Anonymní řekl(a)...

Ehm, kde se vzalo to spojení fotbalu s národní hrdostí nebo vlastenectvím? Jen v novinách a v komentářích většinou těch, co fotbal nesledují, ale spojují si českou vlaječku s národní hrdostí?

Já teda nevím jak ostatní fandové, ale já chodím na fotbal, protože se chci bavit. Ta hra se mi líbí a baví mě ji i sledovat (protože když se to umí, je radost na to se dívat). Fandím našemu výběru, protože jsem z ČR a je to turnaj národních reprezentací - v zápase proti nám bych měl problém fandit někomu jinému, ale až bude hrát Nizozemí čtvrtfinále, bez nejmenších výčitek budu fandit jim. Stejně tak fandím Manchesteru a jsem schopen si vzít na sebe dres United, ale nebude mně snad někdo podezírat z toho, že bych fandil tomu městu (je hnusné, byl jsem tam), jen ten fotbal, co předvádějí, se mi líbí.

Fandění fotbalu a naší reprezentaci nemá s národní hrdostí nic společného. A jestli u toho podnapilí fanoušci občas skandují "Kdo neskáče není Čech, hop, hop, hop?" To je obecný pokřik, znám variace na Sparta, v Budějovicích zase skáčou Motoři, na Slávii kdo neskáče fandí Spartě apod.

Jo a ještě něco bych dodal - běžnému fotbalovému fanouškovi je úplně jedno, jestli někdo jiný nefandí. Proč by ho to taky mělo zajímat - do doby, než mu to někdo začne vyčítat. Bavme se každý tím, co nás baví. A nehledejme tam něco, co tam není - nesměšujme fandění u fotbalu s národní hrdostí a vlastenectvím.

Anonymní řekl(a)...

Rostmane, ty ale patříš do úplně jiné skupiny fanoušků, kterým se hra líbí, fotbal je baví, nedělají výtržnosti, nehážou světlice... Sám na svém blogu píšeš, že se ti zdají fanoušci hokeje inteligentnější jak fanoušci fotbalu, čím to asi je?

Jinak to skandování "Kdo neskáče není Čech, hop, hop, hop?", či jiné varianty, opravdu považuješ za normální? Já to za "obecný pokřik" nepovažuji. A nejsem sám - viz i Marek výše.

Ale jak přesně píšeš: "Bavme se každý tím, co nás baví." :-)

Anonymní řekl(a)...

Deepe, skvěle napsáno! Lépe jsi to nemohl komentovat, neboť tohle přesně sedí:

"Pozerajú sa okom kamery na iných ľudí a myslia si že žijú ich životy."

Jak zmínil Richard, že masa potřebuje "chléb a hry", to sedí také úplně přesně i jak ten citát, co pronesl učitel dějepisu :-)

JiriK řekl(a)...

Skandování "Kdo neskáče není…", či jiné varianty, je v tomto kontextu naprosto normální prostředkem podpory nebo vyjádření sounáležitosti a obdobná existují v podstatě na celém světě (např. „If You Hate Tottenham Stand Up").

Deepeho komentář k tématu. Tak jak jej uvádí se udává při hodnocení fascinace veřejnosti tzv. celebritami. Ovšem fandění, jehož jsme svědky na stadionech popřípadě ulici má vztah na archetypy, sjednocení pod stejnou barvou, míč osud, hrací plocha svět a střetnutí boj. Fanoušek je takto součástí dění, ne jen iluzorním pozorovatelem.

Na vyjádření učitele dějepisu je zajímavá konstrukce, cituji:

Nechápu ty dementy, co pomalovaní řvou „Kdo neskáče, není Čech“.


Chápat nemusí, proč ale dement? Jako učitel dějepisu by mohl zmíněné chování zařadit do kontextu. Dále

Vždyť ti hráči tu ani nežijou a nevydělávají české peníze. Jediné, co je pojí s Českou republikou je to, že se tu kdysi narodili…

To je prostá variace na „co mi mají ti emigranti co radit, vždyť tu nežijou...“. Provinili se tím, že vynikají, nesedí na zadku a je jedno zda se jedná o špičkového fotbalistu, primabalerínu Anglického národního baletu, nejvyššího představitele Microsoftu v Evropě nebo vědce.

Anonymní řekl(a)...

Já fotbal hraju, baví mě a sleduju ho i v TV. Tak trochu nechápu, co se tady autorovi nelíbí. Vadí mu snad, že se lidi dokážou bavit? Že si vezmou dovolenou, oblíknou dres a jedou do Švýcarska povzbudit národní tým? Plky o národní hrdosti jsou naprosto mimo. Máme tu demokracii, koho baví fotbal, jede na fotbal, koho baví věda(asi 0.5% populace, která na to má buňky), leží v knihách a pak zajede třeba na nějakou konferenci. Opravdu vůbec nechápu co chtěl autor článkem sdělit. Kritizovat v dnešní době, že je NĚCO komerční záležitost bych opravdu od programátora freelancera, který tu neustále píše o doménách a o tom jak taky nějakej ten dolar někde vydělat(čím víc tím líp), to bych opravdu nečekal. Další pisálkové tady v komentářích šmahem strčí fanoušky do jednoho pytle jako nějakou lůzu, která jen civí na televizi, zatímco oni intelektuálové "bajkujou" a potápějí se... no super :-D Stejně tak hráče strčí autor do jednoho pytle jako nějaké bezmozky, přitom po trávnících běhají i inženýři a ti co jimi zrovna nejsou snad nikoho nepoškozují. Pánové vy si o sobě zkrátka nějak moc myslíte...

Anonymní řekl(a)...

Presne! Uplne mi mluvis z duse.

Anonymní řekl(a)...

Botanicus mě předběhel, ale taky se přidám. Přesně mi mluvíš z duše! Chvála za tento článek

Anonymní řekl(a)...

Nebudu reagovat na komentáře komentářů, jen na vysvětlenou pro pana Ing.:

Vůbec jsem nekritizoval, že někdo hraje fotbal ze zájmu nebo se na něj rád dívá. Vůbec mi nevadí, že si lidi "dokážou bavit", i když si o takovém způsobu "bavení" myslím opravdu svoje ;-)

Ať si každý dělá, co chce, každého svobodná volba, čím ztrácí čas. Ať si fanoušci jezdí třeba do Švýcarska, oblíkají si dresy se jménem své celebrity, pomalují si obličej vlajkou,... Má svobodná volba je ovšem říci, co si o takové zábavě myslím, neboť si dle mého osobního názoru více vážím svého času.

Kritizoval jsem to současné "zbožňování" vrcholového fotbalu, který nemá se sportem moc společného. Prostě, nemám rád ty nagelované sportovní celebrity, které nehýří intelektem (stačí vidět s nimi pár rozhovorů), ale jsou zbožňované, jako bůhví co.

Jinak, připadá mi velmi legrační argumentovat nebo srovnávat komerční práci programátora se stavem v dnešním vrcholovém sportu. Já jako programátor nepodplácím žádné rozhodčí, nepodplácím trenéra, aby můj syn hrál v základní sestavě, neplatím úplatky za přestup hráče,... CO JE TO za logiku, pane inženýre?

Souhlasím, že po hřišti běhají možná i "inženýři", ale v reprezentaci jich zase tolik není, že? O tom, co je ten titul zač, když danou profesi žádný profesionální fotbalista nevykonává ani nemluvím. A odumírání mozkových buněk fotbalistů je dokázáno :-)

Anonymní řekl(a)...

A ještě k té národní hrdosti nebo kultuře:

Myslel jsem to tak, že fanatičtí příznivci fotbalu si kvůli čutálistům pomalují xicht a ohánějí se vlajkou (v druhé ruce obvykle pivo), ale nikdy jindy si na vlajku a na hymnu nevzpomenou. To je ta tupost, kterou jsem kritizoval.

Je jasné, že kdo je schopen svůj drahocený čas věnovat skandování na tribuně, tak nikdy nepochopí, jak jsem to myslel. Obvykle ale také toho moc nedokáže.

Já třeba místo pobytu na turnaji ve Švýcarsku jsem dokončil jednu aplikaci, kterou pojedu instalovat asi za 14 dní do USA, kde pak s rodinou strávím pěknou dovolenou ;-)

Anonymní řekl(a)...

Tak za prvé rozhdobně nejsem ten pomalovaný blázen přehnaně obdivující nagelované fotbalové celebrity. Fotbal především rád hraju, a u televize, příp. na zápase jsem v podstatě tichý fanda (čili ne zrovna ideální fanda). Článek jsem četl a autor v něm jasně kritizuje především hráče. Ať se jedná o TOP hvězdy světového fotbalu nebo o naše reprezentanty. Dále kritizuje komercialitu tohoto sportu, kde prý o fotbal moc nejde (OMYL) a další cíl kritiky je fakt, že lidé se srocují v národních barvách a s národními symboly jen kvůli fotbalu, což je v očích intelektuálního freelancera zřejmě zábava podřadná - nedivil bych se kdyby si radši oblíknul hadříky a botičky za 100k a jel někam na Karlštejn na golfík, nebo se válel někde na pláži. Zde bych ale podotknul, že mně to je jedno a nemám všechny tyto lidi za arogantní snoby. Každý člověk nakládá se svým volným časem podle svých možností a preferencí, jen mi přijde trochu arogantní navážet se do preferencí ostatních. Dále popularita světových hráčů je logicky úměrná popularitě celého sportu. Přijde mi zkrátka, že autor přejímá takové ty zaběhnuté stereotypy (fotbalista nagelovanej = primitiv co jen kope do balonu, fanoušek s vlajkou = fotbalový primitiv, kterej nejspíš nezná ani hymnu, ani nezná slavný národní vlastence) a paušalizuje. V jiné oblasti by si to zřejmě nedovolil, ale je vidět, že fotbal asi skutečně nemá rád. Já naopak tohle pravý fandění uznávám a běhá mi mráz po zádech, když desetitisíce fandů spustí třeba "You will never walk alone"...(ne žádný Smrt spartě, Sparta .... parta apod. český primitivní variace). Fotbal má svý neduhy, ale je to o lidech a jestli někdo podplácí, tak to je snad naprosto okrajová věc, která nemůže fotbal globálně nějak charakterizovat, je to prostě jen nežádoucí vedlejší efekt a ten je snad všude v byznysu i v politice apod. Pokud moje poznámky přijdou autorovi nelogické, tak ať se zamyslí nad byznysem jako takovým, jestli si myslí, že je tam vždycky všecko OK, že zakázky na projekty jsou transparentní, žádné podplácení se nikde neděje... to víte, že děje! Nebuďte směšný. Zkrátka nepaušalizujte. Skladba fanoušků na takových zápasech je totiž diametrálně odlišná od ligových zápasech, kde je kotel a v něm parta řvoucích puberťáků a vypitých chuligánů. Prostě ti lidé jdou na fotbal (třeba někteří už mají dávno vyděláno a nemusí se pachtit s nějakýma aplikacema, pro ostatní je to dobrá dovolená, na kterou za rok ušetřili, kde je problém?), slušně fandí, tečka. Nevím co za tím hledáte. Prostě se smiřte s tím, že fotbal je fenomén a lidi to baví a nějak se musí v rámci národní příslušnosti odlišit (barvy, vlajky). Pokud máte informace takové, že si ti lidé na hymnu jinak nevzpomenou a můžete to dokonce tvrdit, pak Vás obdivuji :-) Zároveň bych se rád zeptal, při jakých příležitostech Vy osobně žijící kdesi na ostrově, v USA se počmáráte národníma barvama, nebo vyvěsíte vlajky v oknech, nekdo kdy si doma zpíváte hymnu, či na ni myslíte? Nemáte fotbal rád, nerozumíte mu. To mě přimělo nesouhlasit s Vaším článkem, protože je paušalizující a takový lehce arogantní a povýšenecký (korunu jste tomu nasadil v posledním komentáři: JÁ umím psát APLIKACI, budu ji nasazovat v USA!!! JÁ jedu na dovolenou, a oni chudáci jen fandí a chlastaj pívo). Kdybyste popsal nešvary fotbalu, nešvary čskýho fotbalu, názory na vedení, korupci nemám sebemenších výhrad :-) Ale pouštět se do fotbalu jako takovýho takovým prapodivným způsobem...v kontrastu s ostatními články, kde se snažíte být férový...

Anonymní řekl(a)...

Pane Ing., díky za vysvětlení vašeho postoje. Jsem rád za každý i negativní názor, který mi pomáhá pochopit i nepochopitelné.

K některým vašim názorům doplním vysvětlení:

"...lidé se srocují v národních barvách a s národními symboly jen kvůli fotbalu, což je v očích intelektuálního freelancera zřejmě zábava podřadná - nedivil bych se kdyby si radši oblíknul hadříky a botičky za 100k a jel někam na Karlštejn na golfík"
-- Není to v mých očích "zábava podřadná", je to v mých očích jen ztráta času ve srovnání s něčím jiným, pro mě osobně, důležitějším. Každý máme ale jiné priority. Proto jsem zmiňoval, že já jsem raději dokončil nějakou aplikaci místo sledování fotbalu. Kdybych neměl nic na práci, tak bych asi preferoval hraní si s dětmi, či výlet s rodinou - opět místo fotbalu.

Golf nehraju a ani nikdy hrát nebudu, max. tak miniatur golf s dětmi :-)

"Každý člověk nakládá se svým volným časem podle svých možností a preferencí, jen mi přijde trochu arogantní navážet se do preferencí ostatních."
-- Tohle jsem asi dostatečně vysvětlil v pokračování -
Jak všechno souvisí s časem a jeho hodnotou

"...je vidět, že fotbal asi skutečně nemá rád"
-- To je omyl, fotbal mám rád jako každý jiný sport a obdivuji každé dobré sportovní výkony. Nemám jen rád vrcholový fotbal, sportovní celebrity a sport založený na dopingu.

"Kdybyste popsal nešvary fotbalu, nešvary čskýho fotbalu, názory na vedení, korupci nemám sebemenších výhrad..."
-- To vám, jako fotbalovému fanouškovi asi nemusím popisovat. Řekl bych, že o tom jistě dobře víte a plno jich i sám zmínil ve svém komentáři. Já to jen nepovažuji za okrajový jev.

Ještě k té vyčítané paušalizaci: Když je něco převažujícím faktorem, tak se to klidně může paušalizovat, i když třeba existují výjimky, ať už mezi fanoušky, či mezi hráči.

A znovu opakuji, psal jsem o vrcholovém fotbalu a davovém šílenství lidí, obdivujících své nagelované hvězdy. Nepsal jsem o klucích, co hrají fotbal za barákem ani o mnoha mých kamarádech, co hrají Hanspaulskou ligu.

Cayman řekl(a)...

Takže už poněkolikáté:

"A znovu opakuji, psal jsem o vrcholovém fotbalu a davovém šílenství lidí, obdivujících své nagelované hvězdy."

Nevím, buď nepíšu česky nebo...

Anonymní řekl(a)...

Se to tady v diskuzi pekne rozjelo!! Sem ti rikal, ze o fotbale a o pivu radeji nepis, to nemaji cesi radi. Kdyz tak jen v pochvalnem smeru :D

Cayman řekl(a)...

Dejve, nejde vůbec o peníze ani o popularitu. Proboha, je mi to ukradené, kolik vydělávají! Je mi jen líto lidí, kteří ztrácí čas pouhým koukáním na fotbal, na telenovely nebo čtením bulváru. To je TO, o čem píšu a CO kritizuji.

Něco jiného je, když má někdo sen stát se dobrým sportovcem, něco ve sportu dokázat. TO je pak něco úplně jiného, neboť je to sen, za kterým se dá jít a splnit si ho. To je pak logické, že takový nadějný sportovec chodí na fotbal, navštěvuje turnaje, čte biografie sportovních hvězd,...

Kdo ale z těch pomalovaných fanoušků, kteří chlastají pivo v hospodě a koukají na fotbal, či vyřvávají na stadionech "Sparta, bu... parta?" se chce sportu věnovat a něco v něm dokázat?

Většinou nikdo...

Anonymní řekl(a)...

2 dejv001:
Já myslím, že proti cyklistice a houbařině by nikdo neřekl půl slova. Tos uvedl špatný příklad. Nicméně ještě se mi nestalo, že bych musel někdy utíkat před ožralým houbařem, či cyklistou...

Okomentovat