Cayman Islander | Diary of a Freelance Programmer traveling the world

Cayman Islander's blog - Diary of Freelance Programmer

Prodávat levné zboží a pracovat za levný peníz nebo naopak poskytovat drahé služby?

I am really angryVydělá celkově více ten, kdo má nízkou hodinovou sazbu a kdo nabízí svou práci levně nebo ten, kdo si účtuje vyšší sazby a prodává draze svou práci? Má vyšší celkový příjem ten, kdo prodává hodně kusů levného zboží nebo ten, kdo prodá třeba jen pár drahých věcí za měsíc?

Takové a podobné otázky si asi někdy položil každý, kdo začínal nějaké podnikání a rozhodoval se, jaké sazby na hodinu bude účtovat svým zákazníkům nebo zda bude prodávat levné zboží masám kupujících. Tohle je asi stejné ve všech oborech podnikání, neboť v každém oboru se najdou podnikatelé s různou strategií.


Je výhodnější mít více zákazníků na levné služby a prodávat levné zboží?

Někdo tvoří Web stránky a účtuje si pár tisíc za projekt, další se soustředí jen na zakázky nad 20 tisíc a všechny "malé" zákazníky odmítá. Někdo prodává malé a levné byty někde na periferií, druhý se soustředí na prodej luxusních a velkých bytů v centru města.

Mám známého, který prodává kancelářské potřeby firmám a má tisíce drobných položek ve svém katalogu zboží v cenách do +5.000 Kč (kancelářský papír, propisky, sponky apod.). Další známý se soustředí naopak jen na prodej drahých kancelářských potřeb a techniky, kdy nejlevnější položky začínají snad na 10.000 Kč (kancelářské židle od 30 tisíc, stoly od 15 tisíc, velké barevné kopírky).

Kdo z nich více vydělává a má větší celkový zisk? Oba zhruba tak stejně. Kdo z nich mé méně práce, méně starostí a tím i více volného času?


V každém podnikání záleží na velikosti trhu!

Prodej levného zboží je možný jen v případě velkého obratu a při prodeji na velkém trhu, ideálně v USA, neboť provozní náklady jsou celkově stejné jak v případě prodeje drahého zboží. Z nízkých cen je ale nízký rabat, takže se musí "optimalizovat" všechny náklady a prodat mnohonásobně více položek, aby se docílilo stejného zisku.

Kolik balíků kancelářského papíru se musí prodat, kolik zakázek vyřídit a kolikrát se musí zajet na poštu s balíky, příp. kolik je nutno obsloužit zákazníků v obchodě, aby se došlo ke stejného zisku jak při prodeji jedné barevné laserové kopírky za 60 tisíc, při prodeji pěti kancelářských žídlí po 30 tisících, při prodeji serveru za 200 tisíc?

Není náhodou stejná práce (stejné provozní náklady) nutná na prodej jedné garsonky za 500 tisíc jak na prodej velkého bytu za 5 miliónů? Je ale také stejný zisk?


Jsou na tom poskytované služby nějak jinak?

Při poskytování nějakých služeb je to úplně stejné. V luxusním kadeřnictví stojí hodina práce asi podstatně více jak u nějakého levného holiče. Stačí obsloužit pár zákaznic, aby se došlo ke slušnému zisku. Naproti tomu v levné "stříhárně" musí obsloužit třeba dvojnásobek zákazníků denně.

Na čem tedy záleží? Opět na velikosti trhu a počtu zákazníků v jednotlivých kategoriích. Ve službách ale snad ještě více platí, že čím kvalitnější služby, tím vyšší ceny.

Dobrý profesionál a odborník nebude nikdy mít nouzi o práci, když ji bude dělat lépe jak ostatní. Může si také účtovat vyšší ceny, dělat méně zakázek a vybírat si zákazníky. Zisk stejný, práce méně.

Samozřejmě, prostor na trhu je pro poskytovatele levných i drahých služeb, záleží na každém, kdo rozjíždí nějaké podnikání, na co se chce specializovat a čemu nebo komu chce věnovat svůj čas.

Viz také - Znalosti a poskytování odborných služeb
"Co je ale největší výhoda při poskytování služeb založených na znalostech a zkušenostech?"


Zisk za každou cenu nebo kvalita a profesionalita?

Pohled zaměstnavatele, či zákazníka, který by si chtěl koupit naše zboží nebo služby, je obvykle úplně opačný, tj. najít co nejlevnější pracovníky za minimální mzdu, kupovat co nejlevnější zboží, najít co nejlevnější služby. Proto je také všude vidět ten trend zisku "za každou cenu", dovozu levného zboží z Číny (jahody), proto se drahá práce přesouvá formou outsourcingu do Indie a Číny.

Má cenu se snažit konkurovat levnou cenou? Kdo si myslí, že s levnými výrobky nebo s levnými službami bude mít dlouhodobý úspěch, toho lituji. Místo soustředění se na to, jak co nejvíce optimalizovat svůj business, jak co nejvíce snížit své náklady na zaměstnance, kde sehnat nejlevnější zboží, bych se spíše soustředil na kvalitu, profesionalitu, dokonalé služby a péči o zákazníky.

Levnými výrobky se nedá dlouhodobě konkurovat, neboť stačí, aby čínský výrobce zprovoznil eShop na přímý prodej za skoro výrobní ceny, příp. aby otevřel někde lokální prodejnu a je "vymalováno".

Levnými službami se snad nedá konkurovat ani dnes, neboť kdo v Evropě dokáže nabídnout levnější ceny jak nějaký levný vývojář nebo levný copywriter z Indie?

Kdo chce něco nejlevnějšího, tak se na nás stejně neobrátí, což neplatí v případě, kdy budeme nabízet něco kvalitnějšího a poskytovat profesionální služby s přidanou hodnotou.

Viz také - Jahody z Číny, kola z Číny a proč ne "všechno" z Číny
"Proč se ale divím všem těm obchodníkům, dovozcům a prodejcům? Prostě chtějí vydělat pořádné prachy."

11 comments :

Petr Steinbauer řekl(a)...

Souhlasím, osobně vítám něco jako zlatý střed. Finančně mě zabezpečí můj zaměstnavatel, takže se nemusím bát, že nevyjdu...

A soukromě - když nemám do čeho píchnout, věnuji se vlastním projektům, ze kterých mám zisk z Google Adsense, když mám klienta (jak teď například Wienerberger) věnuji se jemu a mé soukromé věci velmi snadno počkají.

Snažím se nebrat více jak jednu práci současně, což se díky tomu, že reklamní DVD moc lidí nevyrábí a nepoptává celkem daří ;o)

Takže zlatý střed...

Anonymní řekl(a)...

Neustále se tu opakují stejné myšlenky. Jen možné občas mají modrý obal, po druhé zase červený.

Co takhle něco nového?

Anonymní řekl(a)...

Diky Caymane za pekny a motivacni clanek, zhruba pred pul rokem mi to "take" doslo :-).

anonymní: Opakování je matka moudrosti, ne? :-)

Anonymní řekl(a)...

No příjde mi, že to Cayman buší a buší do lidí za každou cenu :-) Ale co mají dělat ty, kteří to už chápou a chtějí další zajímavé hinty ;-)

Unknown řekl(a)...

Tak s tim nelze nez souhlasit. Jen bych mozna doplnil, ze nejdrive je vubec nutne, aby se zakaznici o tech kvalitnich sluzbach dozvedeli a chteli je. Jinymi slovy o vyssi cenu si clovek muze rict, az kdyz je za nim videt nejaka ta kvalitne odvedena prace - dobre reference. Take jsem prosel tim vyvojem od nizkych cen (hlavne danove priznani cloveku otevre oci:)), ale i ted cas od casu vezmu i klienta s rekneme "omezenejsim" rozpoctem. V praxi se mi to casto v dobrem vratilo, kdyz pak takovy zakaznik "dohodil" lukrativnejsi zakazku.
Kazdopadne clovek je tvor velice individualni, nekoho uspokojuje spokojenost klientu vic nez penize a radeji udela vice levnych projektu. A nekdo si radeji usetri praci a dela jen pro "bohate".

Anonymní řekl(a)...

Niekomu sa možno zdá že Cayman tu dookola opakuje to isté. Na to sa dá povedať len jediné: Keď je žiak pripravený, učiteľ sa nájde.

Cayman řekl(a)...

Anony: Máš pravdu, opakují se stále stejné myšlenky a to proto, že všechno, ale opravdu všechno, se točí kolem toho jediného. Víš kolem čeho?

Nezáleží vůbec na tom, do jaké omáčky se to zabalí, jestli Made in China nebo spekulace s doménami, poskytování služeb, či dělat na tom, co mě baví ;-)

Mimochodem, jestli tě nějaké téma zajímá nebo potřebuješ "další zajímavé hinty", tak proč se nezeptáš? Každý podnět je dobrý.

Cayman řekl(a)...

2Petr: Pravda, nic se nesmí přehánět a vždy je nejlepší ta zlatá střední cesta.

2Looky: Přesně tak, každý musí začít nízkými cenami, to bez diskuze. Navíc vždy záleží na konkrétním zákazníkovi, jak píšeš, někdy je výhodnější poskytnout nižší ceny, neboť se to mnohonásobně vrátí v budoucnu, třeba lukrativní zakázkou.

Důležité je, aby si toho ale každý byl vědom, že nyní účtuje méně, neboť dělá třeba na zajímé věci pro zajímavého klienta.

2deep: A co dělat, když já, jako věčný žák, jsem připravený a učitelé nějak mají volno :-)

Anonymní řekl(a)...

Caymane i kdyby se ty temy relativne opakovali, tak je to jenom dobre...treba si to jednou za cas zase uvedomit a opet popremyslet nad tim co nas v businessu motivuje...

ja jsem pred casem presel na "drazsi" zakazky s profesionalnich duvodu...proste jo, delat weby/aplikace/design za par supu ve velkym se docela da a da se z toho i slusne zit, ale inovace prakticky zadna, nove vyzvy prakticky zadne, prace prumerna, kdezdo u drazsich projektu se ocekava naozaj kvalita (v CR a SR zatim bohuzel, jak kdy) a je v tom plno novych veci a jen tak muze clovek rust

bude to proste fakt jenom v tom, kdo se na co citi...nekdo chce byt ve svem oboru nejlepsi, pak musi brat vetsi veci, kde se ocekava inovace a tezsi a zajimavejsi technologie a nekomu jde proste vic ten "rychloobratovy" business

jsou firmy co delaj kvalitni weby za velky prachy a jsou velke firmy co delaj weby jak na bezicim pasu a dari se jim relativne vsem...je to jak pises s tema kancelarskyma vecma...a kazdy clovek si tak nejak prirozene vybere to svoje, v cem je nejlepsi a v tom jede

Cayman řekl(a)...

Anony: Mám podobný pocit, jak píšeš, že "delat weby/aplikace/design za par supu ve velkym se docela da a da se z toho i slusne zit, ale inovace prakticky zadna...", což je podobné skoro ve všech profesích a oborech.

Z práce se pak stává rutina, když se "solí" jeden web za webem, či aplikace za aplikací. Většinou pak zůstává rutina, nudný support atd.

Anonymní řekl(a)...

A co takhle maknou rukama ve výkopu neco z čeho budou mět prospěch všichni každej vidi vydělek z domova kliknutím na reklamu omg člověk musí žrat proto musí někdo bejt v zemědělství ve farmě chcete bydlet v luxusu žadnj ekonom vam to nebostavý ale zednici tesaři MAKN2TE rukama a kupujte české výrobky na vitnamce se vyserte at pakuji z5 do své země at mame lepší zitřek

Okomentovat